mesra pelanggan lah sikit~~
>> Monday, December 27, 2010
Dalam hidup ni, kite berdepan dengan pelbagai kerenah manusia. dan pastilah, tidak semua menyenangkan hati. kadang2 boleh panas hati jugak wooo.. tapi nak buat macam mane? kite hidup di dunia nie secara berjemaah okies.. mcm tak best pulak kalo idup sorang2 kat dunia ni kan. tak meriah la beb~
situasi 1:
me: kasut ni.. saiz 7 ade tak?
Penjual: saiz 7??? mana ada!!!~
pergh!~ cantik gila bahasa n intonasi suara kau ye wahai cik kak yg tolong2 org amek saiz kasut! trus aku ngan Saady blah. tapi sempat tu aku cakap, "sombong giler!"
situasi 2:
abah: erm, nak tomyam untuk 50 org makan (whut??), nak...
pencatat-nak-mkn-ape: order air dulu boleh takkk??
wei, agak2 la beb bahasa tu. kalo ko ckp cmni, "pakcik, order air dulu la ye"~ ha. sedap sikit telinga aku nak dengar. takde la lepas tu keje aku asyik nak menjeling ko je. takde la sepanjang ko sebok mencatat kami nak makan ape tu ko asyik kene dengar aku perli2 ko, "nak oder ikan bakar, abah, BOLEH TAKKK??" rasakan balasan kau. ha-ha-ha.
situasi 3:
me: nak mineral water 1, milo ais 1.
boy yg jaga kaunter air tu letak mineral water n orange juice.
me: eh, saya mintak milo ais. (dgn lembut okies)
boy-yg-agak-jerk: tadi cakap orange juice!
me: ei. awk jgn nak salahkan sy ye. sy mintak milo tadi. awk yg tak dengar OK! (dah hilang lembut. hilang ayu aku~)
boy-yg-mmg-jerk tu trus menjeling aku smbil amek milo ais.
me: ape pandang2???
tibe2 dtg bos die. amek alih jaga kaunter. aku bayar n say thanks kat bos die. n aku blah. tapi sempat aku jeling gak lah. bukan salah aku dowh! grrrrrr~
aku cite2 ngan zue. zue pandang la kaunter tu. memang the jerk boy tu tgh dok pandang tak puas ati kat kiteorg. pastu aku pandang skali. korang tau die buat ape?? die tunjuk F*)K kat kiteorg dowh! pergh. panas hati aku. nasib kiteorg org yg berilmu. buat bodoh lebih baik dr layan org bodoh kan? :)
___________________________________________________________
korang penah tak berdepan ngan situasi2 yg telah dilakonkan semula(?) tadi?? sure penah gak sekali dua kan. aku mcm banyak kali gak lah. smpai aku kadang2 tak faham kenapa, kenapa, kenapa n kenapa lagi, mereka nie nak SOMBONG sangat?? kenapa nak berlagak sangat?? why oh why??? tak mesra pelanggan langsong! haihhh~
salu aku akan ckp mcm ni, "dah keje ko kan. kalo stress pon, jangan lah buat customer jadik mangsa bhai~" adeh. tapi aku ckp secara sindir2. yang paling best bila nanti at the end, korg say TERIMA KASIH kat dorg. express kan dengan nada yg lemah lembut giler smbil merenung ke mata dorg n buat muka senyum sehabis baik. pergh. baik punya perli! habit aku tu~
maaf lah kalau ada sesiapa yg terasa. aku tidak lah men-judge sume skali mereka2 salesgirl ke, salesman ke, penjaga kaunter ke, pengambil menu (?) ke, cashier ke, atau ape2 je lah sebagai sombong n tidak berbudi bahasa. NO. they are NOT. tapi kebanyakannya begitu lah. dan lagi menyedihkan sebab kebanyakannya adalah MELAYU! bangsa kita sendiri. cuba korg p kedai cina or deal ngan pelayan kedai or supermartket or whatsoeva yg berbangsa cina. selalunya mereka layan baik2 doe. siap boleh gurau2 mesra dan manje awww aww lagi. kite nak mbeli pon senang hati. rasa macam nak borong semua benda kat situ. terpikat dengan ke-peramah-an penjual punya pasal ^__^
dan ya. aku memang pantang skit kalo org nak tunjuk sombong sgt kat aku. kite cakap elok2 kot! i think that i don't deserve that kind of layanan yg sgt jerk itu. buat baik dibalas baik lah! maaf lah sbb terkeluar sudah sifat laser ku ini. oh. marilah tolong saya mengubahnya dengan tidak bersifat sombong. yeah!
all in all. kite sume seharusnya menjauhkan diri dr sifat yg buruk cmni. harus! boleh lawat entry echah yg INI untuk tips supaya dijauhkan dr sifat sombong :) thx echah, for sharing ~
semoga kita semua menjadi peramah (yg bertempat) lepas ni. masuk dlm list azam tahun baru ok! ;)
33 comments:
perrrgh!!! kt mane nih? biadap sungguh...kalau i kompem kuar terus...smbil ckp "lenkali kalau xnk menjual baik xpayah!!!!" *emo tetibe* hehe
entry ni memang menepati rasa aku...tu tak dikira kalo pegi kaunter bank...muka ketat gila sampai make up tebal pun boleh retak..aku taktaula apsal payah nowh nak senyum atau cakap mekasih...
Gorengbaek - Ini teknik-teknik penting untuk berjaya...
Hangit habis dah - Aku pantang betul jenis orang cenggini
i luv this entry
byk tempat yg tak mesra pelanggan
haaa..
bikin panas jee kadang2 tuu
gila kerek mamat yg tnjuk jari tu. jari Tuhan bagi elok2.
muahhaa..entry ni aku nak simpan wat kenangan..
missAlia syg:
perghhh.. kite memang geng la. jom emo sama2.. hehe. nie sume kat mesia. (poyo tak?)hahaha. kat india ade mcm tu tak, alia? hehe.
haih!betul sgt la tuh sis.mmg ramai yg mcm tuh.entah apelah diaorg pikir.mybe penat keje kot,tu yg naik baran xbrtmpt.haha.
sesedap dia je nak f*** org..adoiii...
eh.ade nama sylah.terharu pulak..wuwuwwu T_T.heee,,
alongTapa:
haha. lawak dowh. betul tu beb. nie aku tak cite lagi yg keje kat bank sume tu kan. mesra lagi pakcik jaga kot dr dorg!~ haha
anisa:
a'ah. byk sgt kan. sombong takleh blah. haihh~
alynn:
tahu takpe. kwang aja kan. nasib kite nie berilmu :) tahu nk behave sikit la. hehe.
sekuk tawa:
sedapnye sekuk tawa cicah air teh. wehee :) sila la simpan ye. hehe.
echah:
tu la pasal kan.. dorg nie kalo tak suke keje layan kerenah customer, bek cari keje len kan. takde la kite pon nak sakit hati. huhu.
hehe. sbb tips tu best kan echah :) sis letak link situ. hehe.
budi bahasa mencerminkan agama
ayat biar pedas.. biar die terasa...
customer patut dilayan dgn lebih baik
oreder air dulu boleh tak! haha part tu cam pe je.
kadang3 faktor pelayan yang baek jugak buat rina nak pegi ag kedai tu tau. so diorang kena lah mesra pelanggan.
gahahah..style la pelanggan mintak milo ais tu.hahak
penah terjadi..
bengang kot...
Soffea
Saya nak jemput join segmen sahabat blogger tu..jomle
hahahaha
selalu jer terjadi
tapi alhamdulillah setakat nih xpernah lagi lah kena tunjuk fuck oleh orang yg tak puas hati tu
kalau tidak memang bleh jadi gaduh tu
P/S : 5 Perkara Yang Aku Tak Suka Bila Terperangkap Gara - Gara Kesesakan Jalan Raya
mmg teruk tul.. skurg2 ckp elok2 sudah r.. walaupun penat atau stress.. xpun senyum jer bukan kena bayar pun..
cikguIman:
yup. setuju. budi bahasa budaya kitaaa(nyanyi)
adib:
biar die sedar kan. tapi selalunye dorg ni memang sombong tak boleh ditegur langsong. buat aduan pelanggan baru tau.
rina:
memang takleh blah. dah lah perempuan kot! haihhh..
betul. kalo dorg mesra, rase nak p selalu je~ kankan~
Nub:
hahaha. style kan. ^__^
cikEmbun:
memang harus bengang, cik :)
cikguIman:
wehee.. ala.. teman malu lee. haha. insyaAllah. nanti sy rajin, sy join yerp cikgu. thanks ngajak saye.
hans:
hah. tahu takpe. bodo je kan. nak cari gadoh ngan pompuan. tak thrill lah. haha.
mr. Syah:
a'ah.. tu lagi satu. senyum tu memang jarang lah nak tengok. bukan kene bayar pon. tak patah gigi kot kalo senyum. kankan. huhu~
betul. selalunye melayu yang cmtu. incek liquid pon x paham. buat keje tu biarlah ikhlas. haih.
slalu kt tempat tol, bile sy ckp terima kasih je, slalu dia wat bodo jek. pompuan lah selalunye yg cmtu. igt kite nk ngorat dia kot, hey awk, mymacik lg cun au uhu geram geram geram.
heh melampau2 plak diorg mcm tu. lain kali geget jek terus. keh3x~
Moral of that story adalah kita harus menjaga adab sopan serta pertuturan kite..
Haha..
Org skrg mmg ckp main lepas je..
Kan3???????
incek Liquid:
betul sgt tu. haha. perasan ye cantik. padahal kite kan mengamalkan budi bahasa budaya kita. haihhh..
Hero:
haha. takmo lah geget. dah tau tak best. hahahha.
tieah:
betul. yg sedih tu tak pasal2 kan. kalo kite nie customer yg tak tau adab, no wonder la kan. tp kite dh beradab kot. dorg lak wat tah pape.. huhu.
penah jugak jd cam tu..
kadang2 rasa macam nak sepak2 je diorang tu.. tp sabar je lah..
amirah:
a'ah. geram tahap gaban. memang geram. tapi nasib baik kite sabar byk sikit dr dorg kan. syabas. hehe.
setuju ngn entry ni..
dah jd trademark mereka agaknye!
dah kaye sgt dah..x perlu lg nk layan pelanggan elok2..
qiffara:
tu la pasal.. kdg2 pelik gak.. apsal dorg nak berlagak sgt eh?? haihhh~
Kerenah manusia mmg macam2. Tapi takpelah.. relax.
Don't worry, be happy. Cuba baca pantun kelakar kat bawah, dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:
Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.
“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.
Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.
Post a Comment