Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Solat itu untuk kita, bukan untuk Allah~ ( bertambah ilmu hari ini ^__^ )

>> Friday, March 25, 2011


minggu nie aku bertugas. so, ari isnin aritu dah bercakap kat perhimpunan, and tadi pagi, kene bagi tazkirah. guess what? i can't control my nervous. it's shown through kegigilan tanganku ini. damn lah. dulu2 time study, tak penah okkeh tangan aku menggeletar mcm nih time buat presentation. eh. ade, tapi jarang sgt lah. sbb aku kalau nervous, susah betul nak menggeletar2 nih. setakat suara menggeletar, (tp awal2 je la) ade la... tapi skrg? haihh.. tu lah. dah lama tak bercakap kat depan. cuma membebel dlm kelas tu dah biasa beb. wei. wei. malu lah! haha.


ok. ok. bukan nak ckp pasal menggeletar menggigil atau terus membeku ke hape. cuma nak share something yang aku mcm confuse lah.

baiklah.

tazkirah aku pagi tadi tentang seksaan bagi mereka yang meninggalkan solat. this topic is choosen since i think it is important for us to motivate pupils performing their solah. biar dorg sedar betapa pentingnye solat. biar dieorg tahu betapa seksanya org yg meninggalkan solat.

the session end up well (except for the 'vibration' of my hands lah. both okeh). but biase lah kan. aku tak berapa puas hati dgn penyampaian aku. sbb aku ade target sndiri. i did well. but not really. i guess.




Teacher: solat itu penting. sebagai tanda syukur kita kepada Allah. awak hidup, menghirup oksigen, Allah yg bagi. ade kene beli?

Pupils: takdeee..

Teacher: nyawa awk, ade kene beli?

Pupils: takdeee..

Teacher: semuanya datang dr Alah. mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, jadi bersyukurlah. dirikan solat, sbg tanda terima kasih kepada Allah.


my point here is: Solat merupakan salah satu cara bagaimana kita bersyukur atas nikmat kurniaan yang telah Dia berikan.


cuma, ya. aku tak elaborate lebih2 la plak. tak cukup masa.


dan di sini bermulanya ke-konfius-an aku.



tadi petang. ade aku baca a note, written by wardina safiyyah. aku tertarik dengan ayat ini:



Solat tu, untuk kita, bukan untuk Allah.....


haaa. terus aku terpikir. apakah salah apa yang aku sampaikan tadi? salah ke? salah ke? salah tak wei? salah ke haa?


i keep on thinking;



  • ape yg aku ckp dlm slot tazkirah aku tadi, adakah ia dianggap kite bersolat semata2 kerana Allah, untuk Allah, dan bukan untuk kita?


  • serious. the statement claimed by wardina makes me confused. dan ya, mmg buat aku risau. takut salah smpaikan atau ape kan.


  • bagaimana dikatakan solat itu untuk kita, bukan untuk Allah? i'm not clear with this.


tetapi!



ada aku terbaca komen yg ini, yg menjelaskan Solat itu untuk kita, bukan untuk Allah:



Shahih Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, bahwa Nabi bersabda: "Setiap amal yang dilakukan anak Adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas sepuluh kali... lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat. Allah Ta'ala berfirman, 'Kecuali puasa, itu untuk-Ku dan Aku yang langsung membalasnya. la telah meninggalkan syahwat, makan dan minumnya karena-Ku.' Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada aroma kesturi."



baiklah. noted! dah jelas tentang ini.



cuma, aku terpikir2 lagi, salah ke ape yg aku sampaikan tadi? dirikan solat, sbg tanda terima kasih kepada Allah.


hmmm? what do u think?


in my opinion, tak salah kot ape yg aku smpaikan. cuma kurang penjelasan sahajalah. dan ya lah, sepatutnya, aku baca note ni lebih awal, supaya aku dapat claimed point ni as point yg utama.


takpe lah. i learnt something today~






______________________________________________________


btw, alhamdulillah. bertambah satu ilmu aku hari ni.


korang. like lah page Wardina Safiyyah kat FB.


banyak notes yg menarik :)


29 comments:

Unknown March 26, 2011 at 12:37 AM  

mesti nerves ka teacher?hehehee...seronok bc entri neh.rase dah like wardina punya page.kena g check neh.ehhhee

IMANSHAH March 26, 2011 at 6:44 AM  

betul lah tu..syukur dan terima kasih, tanda pengabdian kita buat yang memiliki kita, mencipta kita..

HanisLazimAndTheShaklee March 26, 2011 at 10:44 AM  

dah dpat info berguna pagi2 nih...thanx yea cik soffea ;)

choqchodoch March 26, 2011 at 12:21 PM  

lama x komen sini...
byk dh follower :)

mekasih teacher...ekeke
neway, t'buka mata bila baca tajuk neh...
mahal ilmu neh...

ashraf March 26, 2011 at 11:16 PM  

betul tu. Apa yg penting amalan yg kita buat semata2 Allah redha dengan kita.bukan kuantiti, tapi kualiti, macam masakan chef yang masak dengan ala kadar tentulah berbeza dgn chef yg masak sepenuh hati..hehe.

soffea March 26, 2011 at 11:19 PM  

echah:
neves tetap neves. lama kan tak buat ala2 presentation mcm ni. haha. ya. check cepat. terjah notes wardina jom :)

soffea March 26, 2011 at 11:20 PM  

Iman:
thanks cikgu. takde la sy rase confuse n bersalah n terpikir2. point sy betul, cuma sepatutnya ade point yg lebih utama kan :) yup. bersyukur kepada Allah, diberi peluang menikmati hidup n beramal di dunia~

soffea March 26, 2011 at 11:21 PM  

anis:

sama2 cik anis. semoga bermanfaat utk kita semua :)

soffea March 26, 2011 at 11:23 PM  

choqchodoch@asyraf:

haip.. mane menghilang? jarang jenguk sini dah ye. hehe.

ya. ya. berkongsi apa yg baru je diketahui. semoga bermanfaat :)

soffea March 26, 2011 at 11:23 PM  

cikAkma:

u r most welcome~ ;)

soffea March 26, 2011 at 11:25 PM  

ashraf:

hye. salam. thanks sudi jenguk n komen sini. yup. perumpamaan yg bagus. (tibe2 lapar) hehe.

setiap amalan yg kite lakukan, perlu disertyakan dengan penghayatan, dan ya, niat yg betul. semoga Allah memberkati. InsyaAllah~

Raji and Yeen March 27, 2011 at 3:49 AM  

oh no wonder..
baru nak confuse sat
sebab slalu ap2 yg kita buat tu msti niat lillahi taala
;D
thx for explanation
bgus ah kau ni ustazah..
nnti wat lgi tazkirah
hak2

Nas March 27, 2011 at 11:39 AM  

likes this entri :)
betul3.. solat itu mesti bertujuan kerana Allah.. bukan kita solat2 untuk kepentingan diri sendiri jerk....
aku akui solat yg paling aku fail solat subuh.. dalam seminggu pasti 1-2x tertinggal n terpaksa qada.. aku kene motivasikan diri lagi utuk tido n bangun awal :)

Sham March 27, 2011 at 4:11 PM  

walaupun hidup seribu tahun,kalau tak sembahyang apa gunanya...eh macam lirik lagu jer...;D

IMANSHAH March 27, 2011 at 7:26 PM  

wah dah berhijab bagai..huhu

soffea March 27, 2011 at 9:53 PM  

Raji:

tu lah. aku pon confused dgn ape yg wardina ckp tu. and last2 faham gak. haha. ok. pasni boleh panggil saya ustazah plak. haha. over.

soffea March 27, 2011 at 10:01 PM  

nas:

yup. solat tu untuk kita :), kerana Allah :)

haha. meh sini aku tolong kejut dgn air panas. sure ko bangun subuh. haha.

soffea March 27, 2011 at 10:02 PM  

Sham:

eh. sedapnye. sape yg nyanyi nasyid kat sini ni?? heheh.

soffea March 27, 2011 at 10:03 PM  

iman:

ewah. saje kan gedik gedik. gambar lama ni.. tetiba rasa nak guna. hehe.

The Crow March 28, 2011 at 1:02 AM  

Crow pernah tanya "kenapa solat di hitung dahulu di sana?"

Jawab si tua "Kerana 'dia'mengutamakan kebaikan pada diri dahulu. Barulah kebaikan pada Tuhan dan segalanya."

(^___^)

soffea March 28, 2011 at 9:26 PM  

crow:

wah. thanks for this :) sgt bermakna.

SHaRKFiQ SSM March 30, 2011 at 5:53 AM  

agak kagum ngan wrdina, sbb dy pandai ajar anak dy bout the important of solah~

Izza Azieta March 30, 2011 at 10:22 PM  

hai cik sofea..tak kan jalan2 je kat blog sy??tak nk follow ker??
saya dah follow anda..

soffea April 2, 2011 at 8:44 PM  

sharkfiq :)

betul. she is my idol actually :)

mokcik Tulip:
thanks sudi follow sy. sorry. busy skit lately. nanti sy terjah anda ye :) thanks again :)

Amira Atiya April 3, 2011 at 5:18 PM  

info yang berguna, thanks soffea

soffea April 3, 2011 at 8:35 PM  

u r most welcome cik amira. sy suka blog anda. byk info :)

Anonymous April 5, 2011 at 4:10 PM  

salam kak,

sememangnya kita beribadah utk diri kita, dengan arahanNya, kerana kita dicipta olehnya, maka perlulah mengikuti suruhannya.

jelaskan sahaja, Nabi Muhammad yg pasti maksum itu, dan dijamin syurga, masih solat seperti biasa. sebagai tanda terima kasih kpd Allah. mungkin boleh? :)

soffea April 5, 2011 at 8:06 PM  

salam maCy yg dirindui :)

yup. thanks maCy, tolong memperjelaskan lagi tentang ini. thanks a lot. appreciate that. best sharing mcm ni kan. bertambah lg ilmu kite :)

dan ya, sebagai tanda terima kasih kepada Allah. i think it is acceptable. cuma point solat itu untuk kita adalah yg utama. kan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP