Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

An advice to Sizuka : Please say NO to couple. (ek?)

>> Sunday, March 6, 2011


sahabat :)

dah bace article yg aku copy paste kat entry lepas? yg pasal nobita n sizuka tu. dah? kalo belum, sile KLIK SINI. sila sila. sila bersila (?)
__________________________________________________________________

and yeah. as i said before, i've my own thoughts regarding this.

actually, bile aku bace je kisah ni, memang satu je yang aku pikir. dan ya. ape yg aku pikir ni la yg buat aku rase macam article nih kurang best. kurang sikit je la..


Sebelum tu;
  • Bagi aku Cik Sizuka ini seorang wanita yang boleh dikagumkan. sebab? die berani memperbetulkan ape yang die rase salah. and the most impressive part is, die siap menegur setiap tindakan BOYFRIEND die; yg die rasekan macam tak jaga maruah die. yelah, suke2 ati nak pegang sane sini kan. ha, amek kau. kan dah kena tazkirah. padan muka kau, Nobita! mari tepuk tangan untuk Sizuka. tepuk tepuk doraemon :)

  • Cik Sizuka seorang yg banyak hujah untuk dibidaskan. smpai terdiam tu pakwe die kene takzirah.
  • and for sure, cik Sizuka tahu ape yang die mahukan dalam perhubungan. she is clear with that. but she's not very clear i guess.

tapi tapi tapii.. sayang lah sebab die tersilap langkah dgn menjebakkan diri dalam kancah per-couple-an ini. ni ape yg aku pikir time aku bace cite ni. and this is my point; the main point yang sepatutnya kita amek berat tapi kadang2 terlepas pandang~



setiap apa yang kite lalui. semua ada permulaan. dan pastilah. permulaan itu harus bermula dengan baik. dengan sangat hati-hati. cuma mungkin ada ketikanya kita seakan tersilap langkah sehinggakan terjadinya kesilapan2 selepas itu.


kite amek contoh kisah ini. aku kagum lah kat Sizuka sebab die sedaya upaya jaga maruah diri. elak diri dari melakukan maksiat. tahniah lah. cuma pada pendapat aku, bukankah maruah beliau akan lebih terjaga andai beliau tidak keluar berdating? dan bukankah keadaan akan menjadi lebih baik dan terjamin jika beliau tidak bercouple?



nope. aku bukan memandang serong terhadap mereka yang bercouple. bukan. sebab dulu aku pon penah couple jugak whut. remaja beb. remaja!! haha. tibe2 nak salahkan zaman remaja plak kan. tapi yelah, kita belajar dari kesalahan. dari pengalaman. dari pemerhatian. banyak buruk dari baik. so, kalau rasa diri macam tak kuat untuk hadapi, lebih baik elakkan.


Allah menguji kita dengan apa yang kita lemah supaya kelemahan itu nanti akan menjadi satu kekuatan buat kita. but it depends on how korang menghadapi ujian itu lah. andai korang macam Sizuka, kire ok la kot. ok sikit je. tapi still, kenapa nak cari jalan permulaan dosa? supaya nanti dapat tazkirah boyfriend? dapat bajet macam bagus giler aku dapat sedarkan boyfriend. giler kuat iman aku sbb dapat elak benda2 dosa macam nih. the truth is, u r the one yg membuka jalan kot. u r the one yg macam kne paksa rela kot.


jadi, tak perlu lah nak salahkan Nobita semata mata. sebagai Sizuka, eh sebagai perempuan, kita yang bertanggungjawab menjaga maruah dan harga diri kita sendiri. mak abah dah beri yang terbaik. didikan, kasih sayang, ilmu. dan sekarang kita yg perlu gunakannya sebaik mungkin.
__________________________________________________________________


Selagi diberi peluang, bertaubat dan berubahlah. setiap orang ada kisah hidup masing2. setiap orang ada masa silam masing2. yang lepas biar lepas. yang penting siapa kita di akhir hayat kita nanti. sentiasalah berusaha menjadi yang terbaik setiap hari. InsyaAllah~


yeah. aku menasihati diri sendiri. dan anda, anda, anda, dan anda yang sedang membaca, jangan anggap ini sebagai nasihat kerana aku mcm tak layak nak letak diri sndiri sebagai penasihat korang. sila bayarlah beb kalo nak hire aku jadi penasihat kan. hahaha. annoying gilerrr. takk.. korang anggap je la nie sebagai renungan bersama. ambil masa, berfikirlah.


last but not least;

Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan Tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu???



ha. awak sedar tak sume tu cik Sizuka? awak sedar pon sbnrnye kan. so, kenapa la bercouple? eheh. sentap tak sizuka? hehe.


apepon. i didn't mean to offend anyone. siapa yg terasa, sangat2 maaf. aku cuma kurang bersetuju dengan kisah ini. setakat mahu membaca dan terasa insaf sekejap, boleh lah kot.


but, still, it's a good thing to think of. and i'm sharing my thoughts n opinions here. if u have yours, do share it ya. sharing is loving aite? ;)

10 comments:

Along Tapa March 7, 2011 at 12:27 AM  

hehe...aku pun suruh shizuka cakap NO tu kapel2...kalo dia dah kapel, cemana aku nak ngorat dia lagi..

asal pompuan lawo jek, elok ke mesti dah ada balak..mana tak koyak mental aku tengok..hihi...keluor tajuk...

Gorengbaek - Koleksi gambor kat Muor 2

Hangit Habis dah - babila ini orang...sape babi??ko ke dia??

Kerat Senget - nora is my name

Tieah Madian March 7, 2011 at 10:25 AM  

Nasib baik aku single..
Huhh.. *Selamat
Tak pernah plak aku kuar dating berdua2an tepi pantai or tempat sunyi n pegang2 tangan ke ape tau..
Serius!
Aku pernah keluar makan, tengok wayang.. Tu je lah kot..
Sekarang tak lagi..
Hidup single! Ermmm..


Entry Terbaru : Cantik Itu Subjektif

mongki March 7, 2011 at 5:14 PM  

Dijemput ke blog saya untuk menikmati haruman perfume.

http://perfume-merchant.blogspot.com/

NAZ March 8, 2011 at 12:35 AM  

bukan senang nak lari dari bersama teman hahahaha saya cuba :)

Anonymous March 9, 2011 at 10:02 PM  

cup.

kiss untuk gadis blogger.
flying kiss untuk jejaka blogger.

rindu kamu, kamu dan kamu.
teruskan usaha di arena ini.
maCy hilang tapi ada.

*salam sayang dari maCy*

:)

soffea March 18, 2011 at 3:17 PM  

along: haha, betul.. nanti sian ko tak dpt kawen ngan sizuka. hehe.

soffea March 18, 2011 at 3:19 PM  

tieah:
yup. sama la kite. single!! gimme five. hehe.

yelah.. aku penah gak lah dating ke ape. tapi bile dah single ni, alhamdulillah. sekurang kurangnya kita jauh dr dosa maksiat. Allah sayang kita :)

soffea March 18, 2011 at 3:19 PM  

nuwa:
menikmati haruman je? takde perfume free? hehe

soffea March 18, 2011 at 3:19 PM  

naz:
tak senang. betul. tapi cuba utk menyenangkan. kan?

soffea March 18, 2011 at 3:20 PM  

maCy:

muahmuah for u too macy :)

macy hilang p mane? sure rindu hasil karya n penulisan macy. wuwuwuuu T__T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP