Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

K.A.R.M.A~

>> Saturday, March 19, 2011


Karma. Karma. Karma. i bet sume orang tahu ape yg dimaksudkan dgn K.A.R.M.A. bukan kurma tahu. tapi karma.


karma is something to do with; "what u give, u get back". yup. kire macam ape yg korang buat, itu yg korang dapat.



tapi bukanlah macam korang rotan anak murid, pastu nanti anak murid rotan korang balik. nehi, nehi, nehi hey. banyak cantik anak murid nak rotan cikgu~ ingat sistem barter ke ape nih? tiba2 cikgu emo :) tak la. rotan atas sebab kebaikan takpe. kankan? heee :)

done crapping.

sahabat.
ingatlah. ape je yg kite lakukan, pasti ada balasan. baik atau jahat. dan ya, pastilah, bile kau buat baik, akan dibalas baik. dan kalau kau buat jahat, akan dibalas jahat jugak.


Allah itu Maha Adil. setiap apa yang kita lakukan, pasti ada balasan. cuma cepat atau lambat sahaja. aku amek contoh aku sendiri lah:


Karma 1;
Me: Ish.. bengang lah..
Fren: Nape?
Me: budak2 ni la. sombong. boleh die melawan kite?
Fren: die wat pe beb?
Me: aku tegur die, die buat muka plak.
Fren: hahaa. ko kene ingat Piah.. KARMA!! KARMA!!


amboi. sedap kau gelakkan aku ye. tapi pastu aku mmg terpikir gak la. ye lah, member aku ckp, aku kan suke dok melawan lecturer.. sbb tu la anak2 murid aku pon ade yg perangai mcm tu. huhu. alaaa... mane ade aku melawan, aku fight fight je laa. aku kan cmni kan, kalo tak suke, cepat sgt melenting. oh! my bad :(

nanti kalo coach hockey tegur aku main, aku mula la nak buat muka. kalo Encik H2T perli2 aku, ckp aku ketua ponteng kelas, aku balas balik, "a'ah.. mmg saye pon yg ajak dorg ponteng" (smbil buat muka comel-perli balik).

nah. kau rasakan soffea! serves u right la kan. baiklah. aku dah insaf daa..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Karma2
Hati1: apsal sume lelaki nak mainkan aku ni? die ingat aku permainan ke ape?
Hati2: kan.. sian kat ko..
Hati1: pulak tu asyik kene tipu jeee.. curang ngan aku doe!
Hati2: alaa.. kecoh la. dulu ko main kayu 3 jugak bhai~
Hati1: ish. mana ada! time tu aku dlm dilema la.
Hati2: tapi ko pasang dua gak kan? kan? kan?


ini soal hati. serious insaf gila. dulu aku bukan main kayu 3. tapi aku kan dalam dilema, nak memilih mana yg lebih baik. (background lagu "Antara 2"-Farah AF please!) cuma aku salah cara. i admit that.

dan ya. skrg nie aku asyik kene hal yg sama berulang kali. sampai satu tahap tu, i decided to close my heart. biarlah apapon, janji aku belajar dari kesilapan aku. kesilapan aku yang dulu. dan yg penting, kesilapan aku yg memberi mereka ruang dan peluang untuk melukai hatiku. ewah! jiwang gilerrr. muntah! muntah!!!

tapi kan... aku dlm keadaan "Antara 2" tu SEKALI je kot. kenapa balasan berkali-kali?? haha. tak lah. sebenarnye kadang2 kita yg silap menilai org. ingat ke baik, rupa2nya memang BUAYA. so, ape la boleh buat? Buaya tetap buaya, takkan sesekali menjadi naga yg setia. (apakah? naga setia ke?)

Ya. karma mungkin sebahagian sahaja. yg selebihnya, kesilapan diri sendiri dalam memilih. Insaf. Insaf.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Karma3
Me: aku bersyukur sgt wei. takde ape2 yg buruk jadi.
Cousin: a'ah.. yg tolong ko tukar tayar tu sume baik2.
Me: betul. tak mintak bayaran pon. yg penting, kiteorg selamat.
Cousin: Allah nak balas atas kebaikan yg pernah ko buat sebelum ni.
Me: *muka insaf n bersyukur* Dia lindung aku~

Karma kali ni macam baik sikit lah. dan ya, seriously, aku ingat kata2 cousin aku nih. kadang2 kite tak terfikir pon, kebaikan yang kite terima itu juga merupakan balasan atas kebaikan yg pernah kita lakukan. kan?

___________________________________________________________

contoh yg aku bg tu bukanlah berniat membuka pekung di dada dengan salah n silap aku yg dulu. atau juga sengaja mahu mendabik dada atas balasan baik yg aku terima. cuma ia sekadar renungan. sebab, kita kadang2 lupa bahawa hidup di dunia ini hanyalah pinjaman. setiap tindakan kita, setiap apa yang kita lakukan, ada malaikat yang mencatat. walau sebesar zarah pon.

Allah telah berfirman;

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya

وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula.

Al-Zalzalah; ayat 7-8

dan setiap dari satunya itu akan dihitung oleh Allah swt. ini janji Allah. cepat atau lambat, pasti akan dibalas. kalau tidak di dunia, mungkin di akhirat kelak. beringatlah.


cuma; doa aku, kalau pon ada balasan atas segala kejahatan aku, biarlah ia nya dibalas di dunia.. kerana di akhirat kelak lebih berat seksaannya. wallahu'alam~



21 comments:

IMANSHAH March 19, 2011 at 8:54 PM  

dari kawen pergi ke karma

hurm, Allah sebaik2 perancang

soffea March 19, 2011 at 9:57 PM  

iman:

erk? dr kawen pergi ke karma??


yup. Allah perancang yang terbaik~

Hafiz Hafizol March 19, 2011 at 10:34 PM  

huhu.. HH pernah dengar lagu yang bertajuk hukum karma .. huhu

Raji and Yeen March 20, 2011 at 4:37 AM  

hohoh ttaw lak pasal hukum Karma nih
tapi memang ap yg kita buat Allah akan balas balik
kalau tak dpt ditunjukkan di dunia
inshaAllah di akhirat kelak ;D

Cik Akma March 20, 2011 at 3:29 PM  

me too. i believe in karma :')

ijatnuar87 March 20, 2011 at 6:46 PM  

hehehe...setiap yg berlaku mesti ader pembalasannya...itu yg tkt tu...smoga perkara baik kiter akan dibalas...insyaallah,hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o March 20, 2011 at 9:41 PM  

salam
nice post..hanya Allah yg mahatahu

soffea March 20, 2011 at 10:36 PM  

Raji:
pasti ada balasan :)

syafiq:
tq

soffea March 20, 2011 at 10:38 PM  

cik Akma:
yup. sama la :) gimme 5 =)

ijat:
dan haruslah.. kite berlumba2 membuat kebaikan n menjauhi kejahatan.. sbb takutkan balasan atas kejahatan itu.

brutalsolo:
salam :)
thanks. ya. Allah Maha Mengetahui~

HanisLazimAndTheShaklee March 21, 2011 at 3:19 PM  

KARMA...sentiasa ada kan.even benda kecik2 yg kita xsedar apa yg kita wat dulu2 ,semua dtg balek kt kita..kan3..pham x ?x eh..hehehe

Unknown March 21, 2011 at 6:08 PM  

eh.rase dah komen entri karma ni.ke duk kat tong spam sis?

tapi ecah dah merasa bab karma nih.dulu mengutuk org skrg dikutuk pulak.sekaran dah insaffff.huhuh

soffea March 21, 2011 at 8:18 PM  

anis:
paham.. saye paham cikgu anis! hehee. betul. sumenye akan dibalas. cuma samada kita sedar atau tak. sbb tu kan, penting muhasabah diri :)

soffea March 21, 2011 at 8:19 PM  

echah:

takde kat spam echah.. ke mana kah hilangnya komen itu?? tercicir kot mane2.. wuwuwu..


haha.. sebab echah dah glamer kot skrg.. tu org saje cari pasal. gossip2 je tu. hehe.

Sham March 21, 2011 at 10:31 PM  

saya banyak dah kena hukum karma sejak jadi cikgu ni...maklumlah dulu selalu menyusahkan cikgu...

Hana Faza-same person March 21, 2011 at 10:49 PM  

hmm pasti semuanya ada hikmah terselindung..jgn risau pasal jodoh dek, Allah lebih tahu bila masa terbaik utk pertemukan dgn jodoh kita..truskan berdoa ye

Liquid March 22, 2011 at 12:17 AM  

hee xpelah Allah balas dulu ape yg kite penah wat. kalo kumpul-kumpul sume pastu akhirat nnt baru dpt balasan, tak ke banyak tuh uhu.

Tieah Madian March 22, 2011 at 8:52 AM  

Betul.. Hukum karma memang benar wujud tanpa kita sedari.. Aku pun selalu je terkena balik.. Sebab tu nak buat baik je skrg.. Hahaha..

Entry Terbaru : Video Bloody Wealth/Harta Berdarah Taib Mahmud

Nas March 23, 2011 at 12:02 PM  

yg slalu aku tahu org hindu ade hukum karma ni..lagi2 perkataan karma asal dr sanskrit kan?
hu3.. dlm islam pun ade.. betul tu..
perbuatan baik dibalas baik.. begitu gak perbuatan jahat..

soffea March 23, 2011 at 9:44 PM  

Sham:
kan... hehe. tapi takpe la. sabor je la kan. hehe.


sis Hana:
kakkk.. rindu akak. a lottt :) thanks for the comment kak. mbuatkan saya tanam harapan kembali:) insyaAllah kak.. doa. ya. never give up.

soffea March 23, 2011 at 9:47 PM  

Liquid:
ye lah.. semoga terhapuslah dosa2 kecil yang lalu. insyaAllah...


tieah:
yup. harus buat baik sahaja. supaya dibalas baik. insyaAllah.


nas:
karma. konsep yang sama, cuma dalam islam perlu disesuaikan dengan penghayatan yg lebih. sebenarnya, lebih kepada muhasabah diri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP