Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Am i?~

>> Thursday, June 18, 2009

Salam~


A few days ago, my friend texted me;

"u r just da same, fia"

bukan secare tibe2. Of course because of some reason. that's why he claimed that sentence~
aku pon terpikir la jugak. am i still da same? rase cm aku dh byk berubah je. same ke aku macam yg die kenal 3 tahun yg lalu? ntah la. it is his opinion. lgpon kiteorg jarang je contact. cuma kalo time cuti, ade la gak contact. tapi, still, he said that i'm still da same. " U same je fia, even kite bercakap 2 tahun sekali pon~". See. Betapa yakinnye die ngan pendapat die terhdap aku.


huh. am i still da same? People have no right to judge anybody. But they have a right to talk something. Their opinion maybe~ Mungkin itu pndgn n pendapat die. Terpulang~

Cuma ayat tu melekat smpai skrg. N buat aku terpk2.


Ntah la. org slalu judge aku mcm2, mcm nie la, mcm tu la. Ceh. nampak je baik. konon je cm innocent je kan? tapi?? pergh~ gile la. Aku dah lali ngan ayat2 tu. Dulu mmg cam bengang kan. Tapi aku kene terima hakikat. ini diri aku. N kenapa perlu aku berubah menjadi seperti apa yg diorang inginkan? Pleasee... i'm not hypocrete okeyh. Tak perlu la aku nak berpura2 lemah lembut, berlagak ayu, padahal aku bukan cmtu. Sampai bile kite nak jadik plastic kan? Lame2 penat sndiri. Ouh. Ini sekadar intro~

Yup. aku mmg tak selembut mane. n satu yg perlu korang ta
hu, i'm a straight forward person. Kalo tak puas ati, ckp depan2. cmtu la~ mungkin bahasa aku kasar bg sesetengah org, mungkin cara aku ganas bg sesetengah org. tp salahkah aku menjadi diri sendiri? Salahkah? People always judge me eventhough they didn't know well about me. sekadar msg2 kat myspace, msg2 kat frenster, dh boleh nak judge2. " Skrg sy tau la awk pompuan yg mcm mane, Sofia. Dulu awk yg ckp bla bla bla.... ". Hello. Sblom judge, sile bertanye dulu ape yg musykil. Sile la kaji balik sume kate2 aku. Aku tak ckp aku slalu betul. Tapi aku ingat ape yg penah aku ckp. N aku ingat ape yg org cakap kat aku. Aku tak putar belit. Mungkin org yg suke putar belit yg belit2kan keadaan menjadi bertambah belit. huh. Buang mase kan layan org cmnie? Salah aku jugak sbb terlalu amek pot. Konon mcm nak cari keadilan utk diri sendiri la. Nak perbetulkan keadaan. Nak memperjelaskan ape yg kabur. nak memulihkan maruah sndiri. Nak membela diri sendiri. Yelah, dh kene tuduh bukan2, sape tak mengamuk beb? Tapi at last, sumenye bertambah buruk. hu. Salah faham itu sunggoh membahayakan. Sungguh-sungguh~

Dulu ade org penah ckp; "awk silap sofia.. kalo takde org nak judge diri kite, mcm mane kite nak tau ape yg baik n buruk kat diri kite?. Sume org ade hak utk judge org la
in." hah?? ok, ok. tu mgkin pendapat die. biarkan~ tapi masalahnye, die tak kenal aku pon. Just msg2 tak puas ati je pon. I'm just be honest, telling the truth. Maybe my words were straight forward. huhu. Btw, Ade hak kah dia? Korang judge la sndiri. Malas nak ungkit cite lame.

Dan, kini. Aku dikatakan still mcm dulu. Yg digambarkan sbg seorg yg kuat merajuk, sensitif, suke tuduh bukan2, suke pk bukan2, suke cari pasal. pergh~ pendek kata yg buruk2 la sume bg kat aku. senang cite kan? heh. Aku tak kate aku takleh terima pendapat die. Mungkin betul aku tak pernah berubah. Mungkin betul aku nie same je buruk2 cm dulu. Tapi, aku kene amek kire gak siapa dia dlm idup aku. I mean, lame mane die kenal aku. Does he always with me? Bercakap pun jarang. Berjumpa apatah lagi? Huhu. Slps ini, mgkin aku akan dikatakan begini pula, n lagi; " U mmg fia, memang u je la yg betul".
It's not like that actually. Biarla. Tak perlu la nak jelaskan di sini. Asal aku tahu diri aku cukup~.

huh. Ntah la. susah nak puaskan ati sume pihak. Kadang2 kite cuba nak jaga hati org. Jaga sebaik mungkin. Tapi ade ke org pk pasal hati kite? Aku bukan lah berhati malaikat yg membiarkan ape saje yg org cakap n lakukan kat aku. Selagi aku betul, selagi aku di pihak yg benar, aku akan tegakkan hak aku. Salahkah? Terlalu banyak dugaan sebegini dalam hidup aku. Terkadang memang seakan berputus asa. Sick and tired of all these. tapi, aku harus ingat. Ujian ini dr Allah. Ujian ini yg akan mematangkan aku. Allah sayang aku. sebab tu la Dia sentiasa membiarkan aku melalui ujian sperti ini. Agar suatu hari nanti aku akan menjadi kebal, n dapat menjadi diri aku yg sebenar-benarnya. Agar aku mengerti bahawa semua ini adalah tanda kasih sayangNya~

N now... Aku sentiasa berusaha untuk berubah. Mugkin dari segi menjaga tutur kata. N yg paling penting, belajar untuk menjadi lebih penyabar. Dengan sabar, segalanya akan terkawal. dan lagi, aku tidak mahu lagi melayan ape2 hal yg membuang masa n tidak berbaloi ape2 pon. Setakat nak puaskan ati, tapi last2 kite gak sakit hati kan~ Biarlah ape org nak kate kat aku, biarlah org nak cakap itu n ini, just let it be~ Tak perlu lah aku sebok2 nak perbetulkan keadaan lagi. Diam tak bererti kala
h bukan? Allah sentiase bersame aku, insyaAllah. Dan hanya kepada Dia tempat aku mengadu kerana ketenangan itu ada padaNya. Ketenangan itu milikNya~ Dan, hopefully i will be so strong to face all of these obstacles. InsyaAllah. amin, amin, amin...


Friends and readers, thanks for spending ur time to read this entry. It's quite annoying maybe but i just want to express what i feel. Aku tak suke actually memburukkan org. Nak2 kat public cmnie. Lg pula, korg tak tahu pon apa sebenarnya yg betul2 berlaku. Kan? So, takmo korang judge yg bukan2. Aku pon tak perlu la mengarang setebal novel untuk menceritakan yg aku nie tak bersalah or what so eva. Yg penting, aku blaja dr pengalaman. As i said before, experience is the best teacher in our life. Sejarah idup itu yg akan membentuk kita menjadi diri kite yg sekarang ini. Be a better person, of course~ huh.

Everybody have their own stories. Everybody have their own path. Just live ur life to the fullest. Just
be urself, no more, no less~ Tapi kite perlu sentiasa muhasabah diri, sentiasa berusaha untuk berubah menjadi yg lebih baik.Bukan untuk memuaskan hati semua org, tetapi untuk kebaikan kite sendiri. InsyaAllah~




"Banyak yg saya dah belajar.
Banyak jugak yg saya tgh belajar skrg.
Saya cuba buat perlahan2.
Yg saya mahu dalam hidup saya cuma satu je;
Berubah menjadi lebih baik dan lebih terarah.
Saya mahu yakin pada sebuah
'KEYAKINAN'"





Maaf kepada sesiapa yg terasa hati. mungkin.
Sekadar ingin berkongsi~

Salam~



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP