Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Yup. I'm still a student~

>> Saturday, July 4, 2009

Salam~


Adeh. penat menunggu elaun. bile la nak masuk duit ni. sunggoh kesangapan dah nie~ Sabtu depan dah nak p Lubok Antu for Internship B , selama 3 months. ohho. 3 months di kwsn pedalaman. itu aku tidak kesah. tetapi yg aku kesahkan adelah kehidupan prcticum aku nti. hopefully semangat berkobar2 tahap dewa gaban akan datang dlm diri. yezza ~cepat2.. masuk elaun. dh tak sabar berkobar2 nak p prcticum nie. ~haha. nmpk sgt smgt x ikhlas~

okeh. stop pasal elaun. doa je la. Moga Allah memperluaskan pintu rezeki kite semua.
amin, amin, amin...

Anyway, kali nie nak cite skit psal student life aku nie. ramai yg tanye, "eh, awk blaja lagi eh?". okeh. korang nak jwpn camne? jwpn aku adelah pelbagai.

(a) jwpn poyo : "a'ah. blaja nie takkan habis. selagi kite hidup, kite adelah digalakkan untuk menuntut ilmu. selagi kite hidup, kite memang sentiase belajar. belajar tentang hidup, belajar tentang kehidupan, belajar tentang penghidupan..bla bla bla~ "

(b) jwpn sempoi : " yup"

(c) jwpn malas layan~ : "x la.. sy tak suke blaja2 ni." hehe.


sile pilih sendiri. tapi yg pasti, jwpn biase aku adelah sempoi aje.

dan kemudian org akan bertanye lagi, " kat mane? amek course ape?"

dan lagi, aku akan jwb la bla,bla, bla~

org akn bertanye lagi, "owh, degree ke? brape tahun? collaboration?"

wah. sunggoh byk persoalan yg bosan utk dijawab. kalo dulu cm excited la sbb baru lagi kan. nie dah final year beb.aku sbnrnye tak kesah korang nak tanye. tapi to be honest, aku mmg tak suke menjawab soalan. kalo aku rase nak bercerita n share ngan korang, aku akan cerita. dan skrg, aku rase nak bercerita. jd sile la bace. hehe. just wanna share~

ok. waktu dn saat ini. i'm in student life. maksud di sini, aku still blaja secara rasmi lagi la. and i'm in 4th year of doing degree. This is my final year. InsyaAllah, grad this december and konvo in Mac2010. InsyaAllah~

Aku blaja kat Institut Pendidikan Guru Malaysia(IPGM). Dulu time foundation, setahun setengah, kat IPGM kampus Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis, Pahang. ~pergh. tercungap2 nk hbskan ayat. he~ Then, smbung degree 4 tahun kat sini, IPGM kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan, Sarawak. So, semua sekali adelah berapa tahun, murid2? ye. cepat kire, do the mental calculation. calculator is not allowed. kalo salah cikgu suruh berdiri atas kipas. ~ha, kecut!~ hehe.

okeh. kalo nak citer dr mula2 aku masuk IPGM nie, dgn pengalaman2 yg terlampau byk dr pelbagai aspek, smpai bile2 pon tak habis. nanti2 aku cite lain eh~

So, kali nie just nak cite pasal course aku yg collaborate ngan Deakin University, Australia. Ha? ape tu? daikin? daki? haha. Deakin okeh. spell it right, say it correct. D.E.A.K.I.N. yes. yes. like that~

FYI, batch aku adelah 1st batch for this course, which we call as PISMP. Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Sblom nie mane ade maktab perguruan keluarkan degree kan? takde kan? So, sbb dasar kerajaan yg mahukan guru berijazah di tempatkan di semua sekolah, termasuk sekolah2 rendah, that's why la wujudnye course ini. Sbb tu la, 1st batch nie collaborate ngan OUM atau mane2 U luar negara yg len. yg tu korang leh mintak Encik Google comel2 searchkan utk korg for the IPGM list yg collaborate dgn mane2 U.

Dgn collaboration program nie la kami2 mndapat syllabus pengajian degree in education kami, yg mengikut syllabus U di sana ~wah. skema gaban ayat~ Yelah, kan maktab bru nak kuarkan degree. Dan dgn wujudnye course kami lah maktab perguruan telah dinaik taraf menjadi IPGM. Junior2 kami tidak ade lagi yg collaborate atau feat dgn mane2 U dalam/luar negara sbb syllabus mereka2 telah diubahsuai dr batch kami yg kemudiannya disesuaikan dgn sukatan pelajaran di sekolah2 di Malaysia ini. They are fully under BPG. Harap junior2 faham dan tidak emo ya. bukan apa, dulu isu ini pernah hebat diperkatakan di sini. Mereka mengadu; "Nape batch kiteorg dh takde collaborate?". wah. jgn salahkn kami. Lecturer kami salu berkata kpd kami, "U r the 1st and the last that collaborate with Deakin". Reasonnya adelah sprt yg dinyatakan tadi.

maaf. ayat seperti tunggang terbalik. aku tidak bijak dlm mengarang. huhu.

Ok. Ini adelah subject2 dlm course aku selame 4 tahun doing degree.

~sile klik utk besar~
+kalo xmo klik pon takpe. aku tau mata korg dh ckup besar. he+


Wah. dah nak bis. skrg sile focus kat 4th year tu ye.

okeh. bercerita tentang collaboration ini. Kami memang takkan smbung belajar di sane ataupon berangan untuk berkawin dgn org disane. ha? merepek apekah? ~dush2!~
Kami cuma mengambil syllabus mereka sahaja. Sbb tu xde la futher ke sane, di taja ke sana, or what so ever. Tapi kalo nak smbung Master kat sane, boleh je. Kene kumpul duit dulu. doa2kan la aku yea. amin~

Disebabkan kami tidak kesane, maka, tiap2 sem, lecturer dari Deakin akan dtg melawat dn memantau keadaan kami di sini. Mule2 dulu cm teruja la kan. excited. yelah, Mat Salleh yg mengajar time tu. dr sane plak. tapi lame2 cm dh biase. biase la, manusia. cepat bosan kan. hehe. Time dorg dtg sini, salu nye seminggu la kat sini. Time tu ade la activity ngan dorg. Having a lecture, and also the session yg mane dorg akan bertanye ape2 aje problems kite slame nie kt sini. Yg nie best sbb session tu hanye kite2org ngan dorang2 je. Lecturer2 dr sini x terlibat. jadi, boleh ckp ape je yg x puas ati atau ape, samada dgn kemudahan kampus nie ke, cara pngajaran ke, ape2 la. nti akan di improvekan. kire cm sesi mengadu la nie. tapi bukan mengadu domba ye. nie mengadu utk kepentingan bersama. n see now, byk yg dh improve~
Alhamdulillah~


~Me with whom?~
+x ingt la name die. sorry.sorry+
-wah. die sunggoh tggi. aku begitu debab sekali zaman dahulu kala-



+Fiza. awat cmtu? manje na~+
haha.



~Zatie n Dr Allina~
+xtau betul ke tak ejaan nie+



~Wani and Suzie Groove~
+yes. yg nie mmg ingt name. tp ejaan xtau betul ke x+
-our aunty ni byk kali dtg sni. n yg menariknye. setiap kali die dtg, 'uniform' die adelah same.serious. x tipu~



~We are having a PHE class with Dina~


~Smile. Smile.~
+sile cari saye. mane?mane?+



~Me with ehem! Christopher Walsh~
+wah. yg nie mmg tak lupe. siap ejaan betul lg nie+
-time nie bangga dpt bgambar b'2 dgn die sahaja. haha-
*lain kan aku wktu nie? hu~*



~Them with Pengarah and also our lecturers~


Sem nie mereka akan dtg lagi. Time prcticum nti pon dorg akan dtg n observe. tapi x sume sekolah la. Secara random aje. Gile la nak p sume skolah. mane sempat. dorang dtg pon bukan ramai sgt pon. ingat rombongan cik Kiah ke ape. heh. Tapi cm nervous gak. Takut aku kalo dorg observe. huhu.

Even though our juniors' syllabus are mostly taken from our batch, tapi course kami tak berape nak same. I mean, kalo 1st year dulu kami amek subject ini, ini, dan ini, tapi dorg lain. Camtu jugak ngan School Based Experience and prcticum. tapi practicum kami dipanggil 'Internship'. tidak sama ngan mereka. Ini adalah kerana kami melakukan that SBE and Internship secara berperingkat. ~wah. skema gaban lagi ayat~ Yg nie aku akan cite lain kali. Sbb panjang~ Jadi, kesimpulannya, memang kami berbeza mcm2 la dr mane2 course. Yg same adelah content dlm syllabus. itu aje. Results kami juga tidak menggunakan sistem pointer. harap maklum.

Pasni kalo aku mention Deakin 1, atau Deakin 2, itu adelah nama kelas. So, xyah nak pelik2. atau pk aku berangan perasan jadi pelajar Deakin Australia atau ape. The truth is, kami memang student Deakin~
Tetapi, kelas kami juga dikenali sbg SPMSN1106. It's a little bit confuse rite? so, ikut la mane2 senang n biase~


Adekah sprti show off? Oh. Tidak. Itu bukan niat yg tersirat.



Aku just nak share sebab ramai yg tanye n also, ramai yg get confuse ngan batch kami. Jadi, harap sape2 yg bertanye tu jelas la eh. Kalo ade sape2 yg dengki atau rase cm meluat ngan entry ini, teruskan lah rase begitu. Sbb aku tak rugi ape pon. X bg kudis pon kat aku. Biase la kan. Cam penah aku bgtau, batch kami mmg salu diperkatakan begitu n begini. jadik, kami dh lali~

Dah nak habis pon. hehe. Lame kan course nie. Cam amek medic la plak. huhu.

ok. tu je la nak cite. ape2 tambahan akan ditambah lain kali, lain hari, lain waktu, lain bla bla bla~ Anyway, thanks sudi luangkan masa utk membace. hehe.

nak p wat esaimen lak nie~

salam~


___________________

update:
Entry ini bkn utk show off atau meg'up'2kan kedudukan kami, atau juga mencompare course kami dgn mane2 course yg len, samada KPLI atau juniors. Ianya hanya skdr sharing ngan readers, terutama sahabat2 baru yg byk btnye psl student life aku. harap maklum~

10 comments:

me, myself n i July 5, 2009 at 10:58 AM  

salam...
mo menyemak ni.. hehe..
panjang lebar lak penjelasan cik akak ni.. hehe.. bgus2.. da tokoh jd dikgu yg bek2.. hehe

IkhwAnAfI July 5, 2009 at 11:36 AM  

salam...
hehehe...
baru faham apa itu batch deakin di ipgm ktar ini...
hehe...
xde orang pun nak tolong eksplen...
hehe...
gudluck k...
doakan kami juge...

soffea July 5, 2009 at 7:28 PM  

arina --> hehe. panjang eh? penat taip nie. whateva pon, thanks sbb luangkan masa utk bace. hehe =)

soffea July 5, 2009 at 7:30 PM  

ikhwan --> heh. ala. nie just nk sharing je~ sblom nie byk confused dgn kami ke? adehla. takde pape pon yg perlu korg tau psl kami nie. biase2 aje~

nway, thx sudi bace entry pjg nie.

good luck to u too~

Monstermad July 6, 2009 at 6:34 PM  

lain kali aku post n ltk gmbr pak we aku yg dari obersee gak ek..hahah...ni pasti ensem..name diorg, shinoda, bennington dan seangkatan dgnnye..dgn adenya entry itu nnt, tahap kepanjangan entry kau yg ini akan dpt diatasi..haha..

soffea July 6, 2009 at 8:01 PM  

haha.. ko p la amek dulu pic ngan die. adobe photoshop adelah dilarang same skali.

woo..woo..
pnjang eh? aku jugak yg taip.
thx bace~ hehe.

GreenWave July 8, 2009 at 1:30 PM  

gila pjg ini cerita..aku baca perenggan atas je..huhu..pasal elaun..
yg bwh2 aku tgk pi c je..

pape pn aku phm r student tgu elaun masuk sama cm aku masa kt kolej dl..ckrg dh keja dok tgu gaji masul lak...so selagi xtutup mata tgu duit masuk je r..hehe

salam kenal

soffea July 8, 2009 at 2:58 PM  

oh encik GreenWave. thanks sudi singgah blog. mengapakah tidak diteruskan aje membace? hehe. takpe. sik hal bah.

anyway, thanks sudi komen di sini. salam kenal juga.

yea. memang. no money no life. heheh.

izzati July 9, 2009 at 9:50 PM  

ape2 pn....aku suke...sbb ade gmbar aku...hehe...tenkiu my fren...

soffea July 9, 2009 at 10:13 PM  

haha. ade lak cmtu. bayar la beb. sebab sewa blog aku. hehe =)

pdhal aku yg amek pic hg~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP