Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Pupils and experiment.

>> Tuesday, July 13, 2010

Salam.

Today I had science class with year 5 and one experiment is done. Huh. Know whut? Sabar je la aku tadi..

Okay. The experiment is about HEAT which is, nak prove kan yg :: gases expand when heated and contract when cooled:: . Aku dh pesan suh dorg bawak belon and straw sorg satu. Okay. Memang bagus la sebab sume bawak~ so, buat la experiment. Wat dlm kelas je.. Biase la skolah kecik, takde makmal science. Yg ade bilik sains shaja. Tu pon macam tak cukup kot nak sumbat sume 17 pupils kat situ. So, better wat dlm kelas je.

Ok. Before doing the experiment, memang arahan diberi. But pupils were too excited. Takpe la. seronok actually tgk dorg excited nak wat experiment nie. Bile time suruh buat.. dh, macam2 cite. Kadang2 lawak je dorg nie. Aku gelak je la.. nasib mood aku baik tau. Kalo tak, aku siram sekor2 ngan air panas tu. eh. Tak. Tak. Aku takde lah sekejam itu beb. Saje bikin gempak je. Hehe.

Ape yg aku perhatikan:

  • Dorg memang tak sabar n cepat putus asa. Boleh die ckp cmni, “tak mahunye teacher”. “tak kembang pon belon nie teacher” “lambatnye teacher”~ haih.. aku ckp la.. “awk jgn la expect belon tu akan kembang mcm yg awk tiup tu”~
  • Dengki tgk belon kawan kembang, die boleh picit belon member tu. aku marah ler. Tapi still. Aku boleh senyum2 okies. Sbb aku rase bagus la ade perasaan nak bersaing tu.
  • Sorg budak pandai nie.. die dok main2 sbb bosan belon die tak kembang2. Die amek kayu, pastu p kacau2 dlm bikar tu. siap wat dialog knon2 wat rancangan memasak. Aku gelak lagi. Kan ckp teacher mmg bermood baik arini. Tapi aku p cubit die n rotan tangan die ngan kayu tu. but, still gelak2 la.. mood baik okies. Haha.
  • Sorg lagi budak nie, die p tiup belon, n then cepat2 letak kat straw. Pastu ngan excitednye, die panggil aku; “teacher. Teacher!! Betul teacher. Jadi, teacher.. kembang nie”~ wakakaka. Aku gelak lagi. Aku ckp la.. “awk ingat teacher tak nmpak awk tiup tadi?” haha. Still. Senyum2 n gelak2 je teacher dorg nie. Berapa kali nak mention, mood saya sgt baik ini hari.
  • Boleh die tiup belon, letak kat straw and pastu picit belon tu. pastu kecoh2 kat member, ckp belon tu kentut. Pastu siap tunjuk kat aku, ckp ade ikan.. sbb air tu ade gelembung udara. Haih. Memang la.. org suh wat lain, die wat yg sebaliknye pulak. But still, aku senyum lagi. Eh. Perlu tak mention lagi sekali yg MOOD AKU SGT BAIK pada hari ini? Perlu ke? Eh, dh mention la… tak sedar pon dh mention yg mood aku memang baik arini. Cis. Mention lagi. HAHA.

Ok. Takpe la. dorg dok main2. Tapi at least dorg wat experiment tu. yg jadi main2 tu sbb, dorg tu tak sabar. Dorg tu cepat putus asa. Pastu dengki tgk member punye jadi. Aiseh.

Then, sblom kelas habis tu, aku pon membebel la.. bukan la nak marah sgt. tapi aku taknak la dorg nie dok pk time wat experiment or practical adelah time utk main2. Aku nak dorg learn something. Aku nak dorg leh relate ape yg dorg wat ngan ape theory yg dah diajar. Memang membebel baik punya okies. And aku siap bg amaran, “pasni, kalo awk tgk teacher baik sgt, senyum2, gelak2, awk jangan ingat teacher baik sepanjang masa n awk boleh main2 ye. Teacher cuma bersabar je tadi tu”~ diam sorang2. Tahu takut.

Bile suruh wat conclusion based on the experiment, diam je sume. Tapi still ade yg nak try. Baguslah. I praised him. Tapi aku perbetulkanlah sbb yg die jwb tu adelah observation. Not a conclusion. Tgk. Kan sume dh terkebil2~ tahu nak main je. Geram tau. Tapi tak la sgt sbnrnye.. berlakon je geram giler2 depan budak2 tadi. Huhu.

_________________________________________

Whatever, hopefully pas nie dorg tak ulang2 lagi cmnie. Kalo tak, jgn harap nak wat experiment yg ade penunu Bunsen and bakar2 tu sume. Silap2 ari bulan, aku yg bakar sorang2 wat barbeque n sate daging manusia pasnie. Dah, sape suruh main2 sgt kan. Rasakan jd bahan experiment. HAHAHA.

2 comments:

missALIA July 14, 2010 at 3:21 PM  

yeahh, teacher sofea bukan innocent sembarangan...ade lagi satu wajah yg belum kuar je...hahaha...go go teacher :) but okey la u sbr kn...dugaan dlm mendidik budak2...dpt pahala tu...u'll be a great one...xoxo~

soffea July 16, 2010 at 11:57 AM  

haha. tu la.. tahu takpe..

memang kne banyak bersabar la.. biase la darah muda nie memang keje nak marah je. hihi. alasan~ salahkan darah muda plak. haha.

okey doctor alia. will try my best. insyaAllah.. aminnn~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP