Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

eh, kepala dia ade bonggol la~

>> Friday, July 23, 2010

Salam.

Aku rase isu nie mcm sume org dh tahu kot. Cuma kite kadang2 sebagai manusia, biase lah.. dh tahu, tapi buat2 macam tak tahu. Macam konon2, “owh? Ye ke?”, “la… baru aku tahu”, atau pon, “hah??” eleh. Buat2 terkejut knon. HAHA.

Lagi sedih kalo ade org yg tahu, tapi mengendahkannye seperti;

“ala.. lantaklah.. takde niat pon…”

“eh, sahih ke hadis nie? Betul ke?”

“ala, aku berfesyen je pun..”

Lagi teruk kalo ade individu yg masih nak pertikaikan n berdolak dalih tentang hal ini.

Aku penah la bace kat komen gambar seorang hamba Allah ini. And I guess she is one of the ‘public figure’ dlm dunia internet nie. Sbb, aku rase aku tak perasan pon die kat mane2 TV atau iklan. Tak tahu lah kalo aku nie yg kurang alert hal2 cmni.

Tapi bukan la nak pertikaikan die femes atau tidak. Apetah lagi nak pertikaikan sape lagi famous, AKU atau DIA? HAHA. terang2 lah jawapannye adelah AKU. Eh, DIA. Hehe.

Isunye di sini, beliau telah ditegur oleh seorg hamba Allah berkenaan fesyen ‘bersanggul tinggi2”. Takpe lah, org tegur, terima la.. nie boleh plak die terlalu bersikap defensive. Pastu siap pesan, lebih baik tegur org yg bertudung, tapi berlengan pendek sume tu, drpd tegur org yg bertudung litup tetapi CUMA HANYA bersanggul tiggi. CUMA HANYA. Haih~ susah jugak dgn org mcm nie kan.

Cmnie la.. aku nak ckp lebih2 hal nie pon, aku pon bukanlah arif sgt tentang hal sebegini. Tapi aku suka membaca. Suka nak tambah pengetahuan. Sebab kite tahu kite jahil dlm sesetengah perkara.

Rasenye korang2 pon dh kene tag kot kat notes ttg ‘BERSANGGUL TINGGI ITU HARAM”. Kan? Ade kan? So, tak perlu la aku nak copy paste lagi di sini.

Dan, dan, dan… Aku nak share la picture nie ngan korang. Moga2 ada manfaatnya~




_________________________________________

Dulu2 time fesyen bersanggul tggi nie menjadi trend, aku memang dh pelik. and Alhamdulillah, tak penah pon terlintas dlm ati aku nak terikut2 ngan fesyen ‘bonggol unta’ ini. Sebab aku rase, “eyw.. buruk la!!~” HAHA. tapi tak dinafikan lah jugak, kadang2 nmpak cntik bila kena dengan tudung yg dipakai. Cuma tak penah lah sampai aku nak try atau apa. Alhamdulillah. Lagipon time tu aku cuma pk, “eh, dorg tak segan ke? Means, org tahu la rmbut dorg panjang mane”. Tu je la yg aku pikir.

Then, bile dh tahu tentang haram hukumnye bersanggul tggi2 nie, Alhamdulillah.. aku tak penah buat pon. Tapi agak terkilan la sebab masih ramai yg tak tahu tentang hal ini. TAK TAHU, atau BUAT2 TAK TAHU, aku pon TAK TAHU lah~

Bile jalan2 kat shopping complex, masih ada yg ikut trend cmnie, aku pelik la.. dorg nie, tak tahu ke? Tak bace ke? Tak diberitahu ke? Dn rase mcm, siannye dorg… rase macam nak pegi kat dorg n ckp; “kak, tahu tak bersanggul tggi itu haram?” wow. Prihatinnye aku. Mahu kene tumbuk? Tak pasal2 kan? HAHA.

lg satu, bile tengok kat TV. Dorg still dengan bonggolnye. Owh. Kesiannye. Sepatutnye, mereka lah yg perlu lebih peka dengan hal sebegini sbb mereka tu public figure. Huh.

Apepon, yg baik tu perlu lah disampai2kan. Semoga kita semua mendapat manfaatnya. Dn lebih penting, mudah2an hidup kita sentiasa diberkati Allah. insyaAllah.. aminnnn~

Pssstt: kalo takde sanggul pon, manis jugak bile bertudung. Kite kan manusia, bukannya unta yg memerlukan bonggol untuk menyimpan air di dalamnya. Padanlah sebab mereka tinggal di padang pasir. Padahal kita? Sempurna sifatnya, dikurniakan akal fikiran yg lengkap sempurna. Tinggal pula selesa di mana2. Sanggupkah kita merasa panasnya ‘padang pasir’ di akhirat nanti, yg bahangnya lebih2 panas berganda2 drpd padang pasir di dunia ini? Renung2kan~

Sama2 lah kita berubah ya ;) chill~

10 comments:

Reen July 23, 2010 at 11:36 AM  

tuh laa
org pon alhamdulillah laa tak penah buat!
huhuh
memang tak lawa pon!
huduh ngat aih.
tapi kalo kene ngan selendang nampak lawa laa.
tapi alhamdulillah.
DIA lindungi!
:)

Eqa Darnestra July 23, 2010 at 11:52 AM  

terima kasih atas perkongsian akak..
alhamdulillah..
eqa baru terbace pasal benda2 nie..
tu pun akak yg bgtahu..
kalau tak eqa pun xtahu pasal benda2 mcm nie...
tapi eqa xpernah lah berfesyen macam tu...
xsuka juga sebenarnya...
eqa bukan jenis yg bergaya..
and nak ikut trend terkini sangat...
hihi, lebih bagus yang simple
dan menutup aurat..
kadang2 kita manusia nie pun tak berpengetahuan sgt..
yang kita anggap remeh tu sebenarnya memakan diri sendiri..
hihi~ btw, thx akak...

Vanilla Popsicle July 23, 2010 at 2:31 PM  

nasib baik aku xpenah buat. haha.
tapi xlawa la sanggul tinggi2. aku kalo bleh nk bg invisible segala bonjol..

NAZ July 24, 2010 at 12:32 AM  

hmmmm nasib i pun tak pernah pakai tudung camtu haha

soffea July 25, 2010 at 12:35 AM  

reen_sofee:

a'ah. betul. hodowh dowh. haha..

alhamdulillah.. kite same tak penah terlintas nak wat cmtu. moga2 kite pon dpt tlg org lain. share benda yg baik. insyaAllah~

soffea July 25, 2010 at 12:41 AM  

eqa:

welcome. akak pon share ape yg akak dpt tahu je. moga2 kita sama2 dpt manfaat. erm.. pada akak, tak slh nak berfesyen atau ape, but tak perlu kot smpai nak buat benda yg ditegah. nauzubillah~

soffea July 25, 2010 at 12:42 AM  

vanilla:

haha. tu la.. nasib baik kite tak penah buat. mintak dijauhkan. hehe. kalo boleh, benjol kat muka pon nak bg invisible nie.. hehe.

soffea July 25, 2010 at 12:43 AM  

naz:

eh. eh. u penah pakai tudung mcm mane la? mcm yuna? hehhe.

Tapak Kaki July 30, 2010 at 4:16 PM  

sebab tu aku langsung tak suka pakai tudung.wakaka..

Hana Faza-same person August 18, 2010 at 12:48 PM  

ramai yang tahu, tp buat2 tak tahu :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP