Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Dulu takut. sekarang sayang :)

>> Wednesday, December 22, 2010

arini rabu. esok khamis. haih. tinggal berape ari je lagi nak balik Perak dah. rase sangat tertekan. mungkinkah tertekan sbb aku terlalu memikirkan perihal cicak berlambak2 di rumah sana? sudah pasti mereka berpesta muda mudi warga tua join skali secara sakan sekarang ye. aku dpt rasakan kemeriahan pesta mereka tu. wei! nak join! nak join! smpai ati tak tggu aku balik wahai warga cicak sekalian. korang memang ah..

eh? ape ni? sejak bila aku begitu ber-friendship dgn cicak ni? eyww! tarik balik!

___________________________________________________



baiklah. mari bercerita tentang kucing. (tibe2 betul haih..) taklah. memang niat nak cite tentang kucing tapi tak tahu apsal intro cite pasal cicak. apsal hah? dah la panjang lak tuh intro. mungkinkah kerana aku merindui warga cicaks di sana? oh NO! NeHI NeHI Nehi Babu Jey! Nehi missing2 cicak jey in my life hey~ (tiba2 speaking Hindi. cicak warga Hindi ka?)




uh, comelnye :)


siapa sini suka kucing? mengiau sekarang! hehe. korang. kucing comel kan? nak2 yg debab giler. gebu pon nak giler gak. pastu terkedek2 je. serious geram rasa nak sepak je.

tapi tak de lah aku wat mcm tu kan. rase je. sebab aku suke n sayang kucing. -bukan cicak ok!-

sesape yg tak suke kucing please jgn pangkah trus blog aku ni. jangan walk away dulu please. aku ade nak share something dgn korang:)


kembali pd zaman dahulu kala.

sbnrnye, aku bukan lah penggemar kucing. bahkan penggeli dan penakut kucing ade la~ aku mmg takut woo.. kalo p makan kt kedai, pastu ade kucing kat bawah, sure aku angkat kaki ok. pastu abah akan menghalau kucing itu dgn penuh kasih sayang. kasih sayang terhadap anak perempuannya lah, bukan kucing tersebut. harap maklum. ape ni? dgn kucing jalanan pon nak jeles2 ke?


tapi tu dulu la. time aku kecik2. serious takut kucing. kalo nmpak kucing tu, rasa mcm nampak harimau kerdil yg boleh mengancam nyawaku ini. mesti takmo dok dekat2. jalan pon mcm rase tak cukup tanah dah. rase nak geng ngan burung je. nak terbang sama2. hye burung. geng boleh? (bersifat zoo betul entry kali ni ye).


sampailah time aku umur 13tahun, adik aku bwk balik sekor anak kucing. COMEL nama die. mmg comel. tu pon lama kot aku nak mesra ngan harimau kerdil (pada aku ) ni. anak kucing kan suke nak main tangkap2 kaki kan. pastu nanti die gigit2 manja aww aww gitu. memang aku takut. even aku pelik lah cmne dorg2 ni, i mean my family, dgn senang hati dok bagi je kucing tu gigit2 tangan dorg. sungguh ganas dan kejam perlakuan itu pd aku.


tapi at last. aku dpt oh atasi perasaan takut tu. kalo masuk FEAR FACTOR nie, sure menang lah. jadi baru lah aku dpt menerima bahawa makhluk itu adalah kucing yg manja n bukan harimau kerdil yg mengancam nyawa. perghhh! metafora beb!!

see.n skrg aku memang asyik main ngan kucing2 je. manja dorg nie. gedik giler. kene cakar2 manja pon dh tak kesah sgt. biase lah tu. main gurau kasar kdg2.

Jadi...

Yeay!! Saya tak takut kucing. Saya OK :)


__________________________________________________


Sooooo,
Kepada mereka2 yg takut or geli or fobia or ape ape je lah terhadap haiwan yg bernama kucing ni, jangan lah smpai anda tidak dapat mengawal perasaan ketakutan kegelian dan kefobiaan itu ye. jangan lah bile nampak kucing dekat je, terus sepak. wo! ape kau ingat itu bola berbentuk kucing kah? jangan ok. control. control. control ayu please. macho pon perlu control jugak.

berlaku kejam terhadap haiwan itu berdosa.

“Seorang wanita masuk neraka kerana kucing. Ia menahannya hingga mati. Ia masuk neraka kerananya, kerana ia tidak memberinya makan sebab ia menahannya, dan tidak membiarkannya makan serangga-serangga tanah.”
Hadith riwayat Bukhari.


dan juga, takyah la mulut asyik membebel2 benci kucing lah. tak suka kucing lah. tapi kalau cicak tak pe. sbb cicak memang haiwan yg dilaknat Allah.

aku bukan ape. sbb dulu ada member aku penah ckp, "cuba bayangkan. kucing2 ni p jalan sana jalan sini. pastu masuk umah dok pijak itu dan ini. tak kotor ke? eywww".

aku diam je lah. habis, takkan nak suruh kucing pakai kasut kot. lagipon mmg takde jual pon kasut utk kucing. oh. please lah. kalo dah tak suke, macam tu lah kan. ade je yg tak kena. dan aku memang tak dpt nak jawab lah. sbb aku tak penah rasa mcm tu kot. ntah la. mungkin sbb aku rasa setiap haiwan tu tahu untuk membersihkan diri mereka sendiri.


aku bukan nak paksa korang mencintai sehinggakan tergila2 bayang terhadap kucing atau ape. tapi cuba lah k, jangan membenci haiwan kesayangan Nabi Muhammad SAW ni. jangan sakiti pon. aku yg jd sakit hati bile tengok video2 org dok berlaku kejam terhadap kucing ni. kasihan kan.



hye. nama saya whiskas.
nie kucing adik aku yg paling gediks okeyh!
aku suke sembur minyak wangi kat die.
sbb nanti wangi je bile aku cium~

*tapi nape die tak bertukar jadi putera pon?*
-wondering~



so, lepas2 ni, berbuat baiklah kepada binatang. terutamanya kucing. boleh baca kat link yg aku bg tu. tajuk entry tu sebijik dengan ayat yg aku link kan tu. minta izin copy paste tajuk entry ya encik. tajuk je. hehe.


jom korang. senyum kat kucing sekarang. berdamai k dgn dorg. sure dorg pon senyum kat korang balik. kan malique n Najwa dah ckp, "kalau saya senyum, awak mesti senyum sekali"


SEE.
kan betul. awk senyum sekali :)




setiap kebaikan yg kita buat pasti ada ganjarannya di sisi Allah. yg penting ikhlas.








pergh. title entry takleh blah. but attention peeps, it is referring to KUCING okeyh. dulu takut, sekarang sayang. dan ianya takkan sesekali terjadi terhadap cicak!!. eywwwww~

22 comments:

Lucy S. December 22, 2010 at 10:34 PM  

teringin nak bela tapi ibu tak bagi :(

IMANSHAH December 22, 2010 at 10:42 PM  

Ayoyo

Cicak manyak ka??tangkap jual lor..sekalang cicak manyak mahal

MR. SYAH December 22, 2010 at 10:46 PM  

dulu masa kecik bela byk ekor kucing.. tp skang xdah sbb tuan dia pun dh xterjaga.. heheh..

Unknown December 22, 2010 at 11:05 PM  

akak!!dulu echah suka kucing.tapi sebab banyak sgt kisah sedih ngan kucing terus xmain kucing dah sekarang.ehee..

Amirah December 22, 2010 at 11:26 PM  

i bela kucing too.
ayat buat mr dulip lect bi ngamok je.

akak tau x ade kucg mati terserkup dalam besen biru besar kat iptar?kat blok A.

tataula kucg tu trapped ke ape, tp dorg kate ade org yg kurung kucg dlm tu.smpai reput da busuk bru jumpe n kebumikan.

CIK TOM December 23, 2010 at 1:11 AM  

wah dl xsuka kucing ek..hihi..kucing comel :)

Unknown December 23, 2010 at 2:16 AM  

ceq punya kucing2 nama bingit,yoona,sam.

tiga2 menyenangkan jiwa.hahak!

Anonymous December 23, 2010 at 3:34 AM  

xbela kucing sbb mak tak kasi. wuwuwu

iKa December 23, 2010 at 11:24 AM  

hehe..
intro cicak tu dah jelas menunjukkan y akak sgt2 merinduiiiii cicak!
peh!!! hahaha..
rindu itu tnda sayang kak!
nati balik lastik cicak2 tu semua..
lau dulu ika kecik2 suka benar lastik cicak,tang ekor! haha..pastu g cari telor2 cicak then baling mcm baling telor ayam ke dinding! giler keji! hahaha..

eh! pjg pulak komen cicak nih! akak la niii...hahahaha..jgn mara!!

oh! kucing? ika suka jugak kucing, tapi masalhnya abah ika xsuka kucing, pnh 1 ari ika wat balik kucing, sorok lam bilik xnak bagi abah tahu,last2 kucing tu berak n kencing lam bilik?! haruuu giler taim tu, dgn berbau nya..peh! masyaallah!! last2 abah tahu n abah suh bg kat org len y suka kucing!

ayat abah ika yang last?

baik bela lembu dari bela kucing!!

hahahahahhahaha...
:)

zns December 23, 2010 at 11:46 AM  

zns pun suka kucing..oooo..depa mmg comei dan manja...cuma kalau tang cirit birit tu yg susah sikit

soffea December 23, 2010 at 1:07 PM  

Anisa:
kan. kucing mmg comel :)


Alynn:
hehe. takpe. nk wat cmne, tak dpt bela kan~


iman:
sgt manyakkk maa~ tapi yg nie kalo jual sure tak laku. sbb tak comel langsong. bhahaha~


mrSyah:
betul3. bile dh byk, jd mcm tak terjaga oo.. mcm kat umah ni~ hehe.

soffea December 23, 2010 at 1:09 PM  

echah:
haha. apakah kisah sedih itu? kene baham ngan kucing kah? agagaaa~


mira:
mr dulippp.. please tengok this mira!!!~ haha.
owh. ye ke? bile punye kes tu mira? akak tak penah dgr cite pon. tapi salu si ucop cite die bg mkn kucing2 situ. penyayang la sgt kan. oh! haha.

soffea December 23, 2010 at 1:11 PM  

cikTom:
a'ah. dulu tak suka. skrg suke pulak. hehe.


nub:
betul. sgt menyenangkan. kucing kat umah nie nama whiskas, mickey, crocs,n sepet. haha. pastu ade lagi 5 ekor tak bg nama lagi. hehe.

soffea December 23, 2010 at 1:15 PM  

zara:
ololooo. takpe. janji sayang kucing kan~


ika!!!:
hahaha. lawak lah ika nie tau. so, ika bela lembu ke skrg ni? wahaha~
ika. beraninye dok lastik cicak. main2 ngan telur cicak smpai baling2 plak tuh?? wah. kagumnye akak. ika, jom nak dok ngan akak kat umah tu. leh la tolong hapuskan cicak2 di umah tu. please ikaaa~ hehe :)
kucing comel kan. sian takleh bela ye. takpe. janji kite mencintai itu kucing. hehe.



zns:
manja n gedik tu tak tahan. haha. betul. kene berkorban skit la time tu. tapi sy tukang main ngan kucing jeee.. :)

Unknown December 23, 2010 at 2:23 PM  

haha..sis!kalau bela kucing dia asyik matiii je.kenapa tah..sekarang tak bela dah..tapi kalau main2 dgn kucing org tu bolehlah.;p

Nas December 23, 2010 at 4:54 PM  

maaf sebab aku balik kampung 5 hari...lama xbw... :P
jarang aku tengok entri ko cmnie..hehehe..likes...
aku minat kot ngan kucing...time kecik2 dulu aku bela kucing 2 ekor...satu jantan kecik..satu betina besar..dulu cm bergado...pas si jantan da besar,si jantan plak 'mengawan' si betina nih..
last2 sampai mengandung 'anak luar nikah' hahahhaa

yg sedihnyer time si betina tue beranak,aku time tu kt kampung bersunat! hahaha yg sadisnyer bila dengar si betina tue makan anak2nyer...mak aku siap simpan seekor yang selamat agar mak dia xmakan lagi,tp last2 mati kesejukan plak..sedih aku dengar....

last2 mak aku halau si betina tuh...giler mak makan anak...macam realti manusia sekarang...
hehehe...errk..lari ker ngan topik ko? hehee..just sharing minat aku lat kucing yg berhenti sejak 8 tahun lalu~

soffea December 23, 2010 at 10:51 PM  

echah:
la.. ye ke??? tapi nak wat cmne.. dh ajal die kan.. meh la dtg umah sis. leh main2 ngan kucing. byk jugak woo. heh.


ain atika:
meow.. meow.. hehe.

soffea December 23, 2010 at 11:00 PM  

amboi nas. berkampung sakan ye. hehe.

ye ke? salu entry aku byk mbebel2 emo2 kan? haha. nie pon dok mbebel gak ni..

wah.. bestnye ko pon suke kucing gak. kalo bab ana2 haram kucing nie, berlambak kat umah aku. ntah bile la ibu kucing nak insaf kan. please la. hahahaa.


tapi kan, nasib tak penah lagi la mak kucing nie dok makan anak. salu kan kucing jantan je.. hish.. memang kes berat nie nas. seberat kes2 realiti kehidupan manusia kini. ceeewaaaaaaaahhh~

Hana Faza-same person December 24, 2010 at 10:20 AM  

owh i like kucen very da... hehehe

comey sgt kucen ni ..
\rasa nak geget dia..ekekeke

soffea December 24, 2010 at 2:11 PM  

sis Hana:

kucing akak sume comel2 gemuk2 gebu2.. jeles la... hehehe.

geget kak. jgn tak geget. hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP