Powered by Blogger.

Appreciate them~ thanks.

Jgn Jadi Guru yang menghanguskan diri sendiri~

>> Sunday, April 11, 2010

salam~

Ade org pesan; "Guru umpama lilin, membakar diri sendiri utk menerangi org lain. Tapi jangan smpai kite membakar dan menghanguskan diri sendiri"~ hu. u got it, readers??

Huh. isu denda pupils. yup. i admit that i'm a firm teacher. i will do what i said. i will do what i promised. sbb tu la aku dicop sbg cikgu yg garang. hoho. takut tak? takut tak? ade rase mcm nak kuar terus dr blog aku tak? aku garang~~ haha..

cmnie la.. betul la ape yg cikgu tu pesan. i can't deny it. moreover, he is a senior teacher. lagi byk pengalaman kot dr aku.. eh. bukan 'kot'.. 'confirm' ok. confirm la ilmu die dah berlambak2, pengalaman dh melimpah ruah, apetah lagi garam yg die makan pon dah terlalu byk.. hehe. ~ape punye perumpamaan pon tak tahu lah~ haha. aku bukan lah jugak org yg tak boleh menerima teguran. dan aku bukan lah jugak org yg syok sendiri, yg pikir, "owh.. ape aku buat sume BETUL OKAYYY!!~".. NOOO. I'm not that kind of person. Aku terima sume kata nasihat dan teguran die. even time tu memang rase sgt nak nangis. huhu..

Ntah la. kadang2 aku pk.. tugas Guru memang sgt berat. sbb, kite bukan saje mengajar budak. malah mendidik mereka. aku tak mahu jadi cikgu yg makan gaji buta. yg rase mcm, "ah, lantak la korg paham ke tak. janji duit gaji aku masuk tiap2 bulan"~ huhu. nauzubillah. kalo boleh, aku nak anak murid aku semua faham ape yg aku ajar. aku nak dorg pandai.. jadi org yg berilmu.. aku takmo ade yg ketinggalan pon. huhu. sebab tu la.. aku sgt pantang bile dorg tak siap keje sekolah. tak hafal sifir. apetah lagi tak bwk buku. memang pantang aku. tapi aku bukan lah jugak seorg yg tak rasional dan tidak ade consideration langsung. aku bertolak ansur gak. but in certain situation. kalo dah setiap kali tak bwk buku, kalo dah berkali2 asyik tak siap keje skolah, dn kalo dr mula smpai la selepas beberapa minggu, asyik hafal sifir 2, tak bergerak2 pon, sape la tak marah?? mungkin cara aku agak memaksa. mungkin cara aku agak mendesak. tapi percayalah, budak2 nie, kalo tak didesak, dorg takkan rase terdesak pon...


Mungkin lain org lain pendapat. dan lain org, lain cara. Tapi pada aku, aku percaya, disiplin tu penting. aku takmo dorg buat sesuke ati.. nak buat keje, buat.. takmo, takyah buat. bukan cara aku. aku nak didik dorg utk berdisiplin. aku nak dorg buat jugak latihan yg diberi. jawab sume soalan. hafal sume sifir. supaya nanti, dorg takkan susah di masa depan. basic tu penting. sgt penting. utk mase depan dorg gak. sebab tu la.. aku slalu rotan dorg. denda. membebel. free2 je bagi tazkirah. huhu. Tapi, tu la.. primary school students.. bukan effect ape sgt pon kat dorg. Aku kadang2 dah tak larat asyik nak rotan. kesian. sakit. aku tahu. aku pon dah tak larat nak marah. aku takmo cepat tua. hahaha. ade kaitan ke?~ huhu.. Tapi bile kite mendesak, sekurang2nye die terdesak utk buat homeworks yg aku bg tu.. drpd tak buat langsung dn tak dpt ape2? kan? huhu.

and ade ketika yg aku hilang sabar, agak keterlaluan jugak la denda aku tu. sbb tu la cikgu tu tegur. huh... iye. aku mengaku salah aku. dah berhari2 kot tak sedap ati. asyik dok pk ape yg cikgu tu ckp. betul. memang betul. die pon ade mention gak contoh2 denda yg dibenarkan. and i was like; "ha?? itu je?? semua pon tak boleh??" iye lah. parents skrg bukan mcm parents dulu. tak boleh sentuh anak die skit. aku tak specifickan pada siapa2 eh.. i'm talking generally. memang pon. kalo zaman pon dah berubah, mentality pon berubah jugak. mcm tu jugak dgn tindakan. kes saman cikgu dah berlambak kot. sbb tu la.. jgn smpai 'menghanguskan' diri sndiri. hu. susah kan. sgt complicated.

huhu, Malas da nak pening2 kepala. aku cuba pikir strategy lain. and starting next week, aku memang berazam nak kurangkan rotan n marah2. lame2 nanti terus tak merotan lgsung. bagus gak teacher Soffea nie kan? hehe. um, nak gune strategy lain plak. yang lebih mesra alam gitu~ hahaha. and tengok resultnye mcm mane plak.

Be Strong k, Teacher Soffea. Chill~

7 comments:

Berd April 11, 2010 at 3:42 AM  

ramai skang guru perangai lagi teruk dari anak murid.

haha

ko nak jadi cikgu?haha hebat.

soffea April 11, 2010 at 4:19 AM  

contohnye? haha. no comment beb.

bukan nak jadi cikgu. memang cikgu pon~

NAZ April 11, 2010 at 10:22 AM  

hahah pelajar sekarang lebih hangat dari biasa

soffea April 12, 2010 at 10:43 AM  

naz: huhu. tahu takpe~ ni baru primary school. sbb tu kne bentuk dr awal.

Unknown April 13, 2010 at 11:01 AM  

bdk2 skang ntah la. xtau nk describe. kalo yg baik tu, baik la...tp yg 'x baik' tu, susah la nk ckp. hmm... jd ckgu mmg byk kne besabar, tp sabar kte pon ade limit kn.. huhu. aku dh penat gune punishment..skang ni kne tukar ke reinforcement lak. huhu

DUckLinG April 17, 2010 at 5:03 PM  

mmg besar cabaran jd guru..apepun ttp bangga jd guru..betul guru mana yg xsakit ht bila murid xbw buku,xsiap keja bt nakal dan sebgainyer...sbb tugas kita mendidik bkn mkn gj buta kan...sape yg kerja dgn ikhlas akn terbit dlm ht rase mrh dan geram bila murid bt hal..saje nk kongsikan citer..k.t t'rotan bdk dgn kuat smpi berbirat peha nya(cina kn pki sluar pendek) gara2 bdk tu mmg nkal..bley ye pdm apa yg k.t tlis kt whtboard n conteng2 suka ht kt whtboard tu..trus k.t rotan dgn skuat ht..last ye nangis n ckp 'cgu skit cgu pukul sy,tgk da merah' fuh hncr luluh ht trus mengalir air mata..kecihan jugak tp degil ttp degil..last kena hntr kaunseling bdk tu...sbb tu pendekatan rotan org ckp xbgus tkut teremosi mcm tu..uhu tp dgn rotan jugak k.t berjaya mendidik bdk menyiapkan tugasan yg diberi..apepun yg terjadi bertindak secara rasional bkn emosional..uhuu k.t jugak bpsan pd diri sndri...uhuuu ape yg k.t ngarut pn xtau ehhehee

YAN April 23, 2010 at 11:48 PM  

cuba suruh diorang tulis denda saya takkan buat lagi banyak kali....

ehhe...ntah, sek rendah sek men....
psikologi pun nak kena tau jugak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sila lah :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP